Maranata

Domnul nostru vine

 

               Acoperământul femeii  1Cor. 11

 

 

-v1 imitaţi-mă pe mine; de ce Pavel le cere?

-v2 nu citiţi Biblia pe sărite, interpretaţi cunoscând contextul / Biserica din Corint era păcătoasă?!

-v3 "Dar vreau să ştiţi" adica e ceva ce nu stiţi încă!

-v4 voi nu ştiţi că există o ordine lăsată de Dumnzeu

    -autorităţii v3 si v 4 autoritatea trebuie cinstită, respectată

    -stabilită de D prin creaţie 

 

In primele 9 versete exista adevăruri clare scrise in Scriptură (absoluturile lui D) si inţelese pe deplin:

Dumnezeu Capul lui Hristos

Hristos -Capul bărbatului

Bărbatul Capul femeii

Barbatul -slava lui Hristos si Femeia -slava Barbatului / Barbatul trebuie sa-l cinstească pe H, iar femeia pe bărbat

 

De la 10-15 trecem în domeniul părerilor

Păreri - invăţături revelate parţial şi înţelese parţial- au la bază  pasaje biblice pe care işi clădesc invăţătura insă interesant că se ajunge la concluzii diferite fată de alţi credincioşi care au la rândul lor aceleaşi pasaje si studiază cu multă pasiune acelaş subiect dar au altă părere.

v 10 "din pricina îngerilor"

 - unii spun ca îngerii sunt de la D si urmăresc rânduiala din biserica

 -alţii spun că e vorba de demoni, îngeri căzuţi (Gen. 6)

 -îngeri-anghelos, care înseamna mesager

-dar nimeni nu stie exact despre ce este vorba, deci trebuie sa ne ducem din nou in spatele textului.

Un lucru este clar: din primele 9 versete, înţelegem că nu se respectă ordinea lăsată de D

 

Versetul 10 este v. care ne dă bătăi de cap, şi anume cuvăntul semn

 

1 Cei ce sunt convinşi că semnul inseamna acoperământul, femeia obligată să poarte ceva pe cap,

-învelitoare, batic, cordeluţă, pălărie: unii spun cand se roaga, tot timpul, după căsătorie, chiar si inainte de casatorie.

ei se bazeaza:

- pe Num.5:18 / Gen.24:65

-pe obiceiurile practicate la evrei (ceremonia de nunta la evrei, unde miresele erau acoperite, chiar si in lumea greco-romana)

 -cuvintele in ebraica pentru supunere era radad  si pentru invelitoare era radid - deci au ceva in comun.

 

2 Altii sunt convinsi ca semnul este parul v13 si 14  

ei se bazeaza pe:

-v 15 unde Pavel explica totul.

-cea mai veche traducere a VT Septuaginta (Isus a folosit-o) toate textele se refera nu la acoperamant ci la par (cand era vorba sa se dezveleasca), parul trebuia sa fie lasat sa coboare pe umeri.

-Preotilor li se cerea sa-si adune parul in turban sa nu fie dezvelit

-acelasi obicei il aveau femeile greco romane sa-si adune parul in coc, spre deosebire de  prostituate care il lasau sa cada pe umeri(Maria Magdalena (prostituata) spala picioarele lui Isus si le stergea cu parul ei, pt ca era dezvelita)

 

3 Interpretarea metaforica, alegorica

Hristos temelia bisericii, stanca vietii, Cuvintele lui Dumnezeu sunt cuvinte de aur-metafore

-in limbaj figurativ si nu literal, capul inteles ca autoritate, barbatul - capul femeii in sens spiritual - nu fizic.

-deci ei spun ca ea se acopera cu ascultare, supunere, respect, adica ea isi accepta rolul ei in familie, aici sensul fizic dispare

-cand femeia este indemnata sa-si acopera capul, ea este indemnata sa inteleaga  rolul dat de D in planul Sau.

-in primele 9 versete nu se vorbeste litarar, atunci de ce de la v. 10 sa se vorbeasca literar spun ei?

 

4 Interpretare culturala

ei se bazeaza pe faptul ca:

- epistola 1Corinteni e scrisa pt cei din cultura greco-romana, si chiar Pavel se adapteaza culturii in care traieste 1Cor.9:20 (cand se rugau bogatii crestini  din Corint isi acopereau capul cu toga (mantie larga fara maneci), saracii insa nu! si Pavel le cere sa nu-si acopere capul ca crestini) - se crea deosebire prea mare

- Evreii isi acopereau capul si atunci si acum

v 14 - firea este conditionata cultural, pt greco-romani era o rusine sa poarte parul lung, insa pt evrei o onoare.

-considerati afemeiati, barbatii cu parul lung, destrabalati, in cultura greco-romana

-in sec-I se naste o miscare, numita miscarea "noua femeie" pe vremea lui Cezar August in Corint si Efes, si aceasta miscare ataca valorile morale  importante ale familiei.

-la baza era lipsa de decenta in imbracaminte, neascultare, nesupunere fata de sot.

-Femeile casatorite purtau parul lung prins in coc, prostituatele purtau parul desfacut pe spate, iar cele prinse in preacurvie erau rase, pt a le umilii.

-Si femeile din aceasta miscare nu m-ai tineau cont de regulile societatii, si Pavel scrie v 5 si 6.

-Intrebare , in societatea de astazi este o rusine pt o femeie sa fie tunsa? Nu categoric, de ce? pt ca tunsoarea sau parul nu mai transmite nimic dezgustator, nu mai inseamna rusine, rebeliune ca atunci.

-aceasta miscare ajunge pana la Corint, Efes si Roma, si Pavel le atrage atentia despre purtarea podoabelor, vorbitul in biserica, si imbracamintea ; dar atentie nu si la Tesalonic, Galatia, Filipe.

 

5 Unii care spun semnul este un simbol

ei se bazeaza pe faptul ca:

-semnul este intotdeauna un simbol, semnul nu este realitatea.(indicatoarele)

-e vorba de femeia si barbatul care doresc sa se casatoreasca (cele necasatorite sunt dezvelite-cele casatorite invelite) Sa actualizam deosebirea dintre cele casatorite si cele necasatorite, deci astazi avem verigheta ca un simbol al casatoriei.

 

Surpriza! -in original nu avem cuvantul semn

Cuvantul semn nu apare in original, ci sensul cuvântului in originar este sa aibă o autoritate pe capul ei

-dar nici cuvântul semn nu e gresit dacă se inţelege ceea ce simbolizează cu adevărat (ordine, respect, autoritate)

 

 Ce trebuie noi sa facem?

-avem aceleasi pasaje (baze) biblice, dar interpretarile sunt total diferite, si avem pareri diferite!

Cand e vorba de parere putem face 2 lucruri:

1 putem sa ne luam sabiile si sa ne batem

2 putem sa ne ducem in Rom 14:2,3, 5-final,10-nu ne putem impune cu parerile,22 apoi 1Cor.11:16

Dar cand e vorba de absolutele lui D? priviti in pasajul acesta v1-9

-D a stabilit o ordine in viata de familie, inca de la creatie. Tatal - Fiul - barbatul-femeia

-trebuie sa respectam structura autoritatii lasata de D

-Barbatul are responsabilitate in familie: fata de sanatatea spirituala a sotiei si a copiilor

 -Nevasta are locul ei si rolul ei - respecta si accepta autoritatea barbatului in familie

Vreti binecuvantare de la D? nu va bateti pe baticuri ci bateti-va pt esenta