Maranata

Domnul nostru vine

 



                  Pilda Samariteanului Milostiv  Luca 10:25

 

-cand teoria si practica nu se impletesc, atunci cei ce pierd sunt cei din jurul nostru Ioan.13:34,35

-un invatator al legii, vine cu o intrebare capcana, dar foarte buna, legata de mantuire, o intrebare care priveste relatia pe verticala

-Isus raspunde ciudat in v 28,   desi mantuirea se capata prin credinta (feriti-va de intrebarile nebune, astfel de oameni nu cauta raspunsuri, pentru ca ei le tin pe ale lor insa foloseste tactica lui Isus. Raspunde-i cu intrebari…cand te-ai rugat ultima oara cu un vagabond?

Sa privim in v. 30 Ierusalim-Ierihon 27km, 800 metri altitudine, iar cetatea Ierihon situata la 250 m sub nivelul marii moarte.

-v30 un om cazut, nu puteai sa sti cine este, dupa limba sau dupa imbracaminte, un om care avea intr-adevar nevoie de mila

V 31 Preotul

-se spune ca 24 de grupe de preoti slujeau cate 2 sapt. la templu, o data pe an, in rest ei erau prezenti la sinagogi

-imbracamintea preotului -in jurul capului aveau filacteriile pe care erau scrise Deut.6:5, pe mana stanga si pe umeri in jos un stergar auriu si scria Lev.19:18 “Si pe aproapele tau ca pe tine insusi”

-dar a trecut pe alaturi-in greaca, sensul cuv. este de respingere, adica nu vreau sa am nimic de a face cu el,  nu ma complic( ipocrizie, fatarnicie, falsitate)

-putea sa se justifice, Num.19:11

-motivele sale sunt si ale noastre/iubirea aproapelui nu vine natural, dar e porunca lui Dumnezeu

V32 Levitul

-semintia lui Levi, asistentii preotilor, slujitori, cantau la slujbe,seriosi, activisti religiosi(fac doar ce le plac lor) 1Ioan.4:7/Luca.6:32,33/1Ioan.4:20/ “Prin aceasta vor cunoaste” practica nu teorie Ioan.13:35  -  nu formalism religios

Filtrul relatiilor sociale , sau scara discrimanarilor din aceea vreme

1 cercul preotilor

2 cercul levitilor-aici intrau farisei si carturarii

3 evreii de treaba, seriosi

4 Evreii excomunicati-care si-au facut de cap

5 vamesii si pacatosii

6 samaritenii

7 neamurile

 V 33 Un Samaritean

-invatatorul legii se astepta ca acum Isus sa spuna ca cel de-al treilea care a trecut pe acolo era un evreu de treaba, insa Isus se duce mai departe si face apel la penultima clasa in ochii lor, la un samaritean, un necurat, o corcitura de om considerata de evrei.

De unde se trag samaritenii?

Asa cum stim tara poporului evreu impartita in doua:

Regatul de nord - Israel 

Regatul de sud - Iuda 

In anii 720 iH Regatul  de Nord este infrant de Asirieni, care mai apoi populeaza zona, si se nasc casatoriile mixte dintre evrei si asirieni

Reg de Sud sunt si ei infranti si dusi la vremea lor in robie, apoi se intorc acasa pe vremea lui Ezra si Neemia, care isi doresc sa zideasca templul. Fratii lor din nord  au venit sa-i ajute la zidirea templului insa nu au fost acceptati, pe motiv ca ei sunt spurcati, necurati datorita impreunarii lor cu asirienii, fiind numiti samariteni, corcituri, necurati.

Si vine Domnul Isus in aceasta parabola si tocmai pe Samaritean l-a gasit sa-l ia ca exemplu intr-un act de binefacere si de mila.

Pericolul stigmatizarii

Stigmatizare-actiune adresata sclavilor, dezaprobare, neacceptare, declarati necurati

1 necredinciosilor (putini pastori se mandresc cu talhari intorsi la Dumnezeu, cei mai multi vorbesc despre oameni cu vaza a orasului intorsi la Dumnezeu)

2 credinciosilor – “lasa-ma cu pocaitii”,  aceasta denota lipsa credinciosilor de exemplu, de lumina in societate, de foarte multe ori discriminati pe buna dreptate. Nu exista relatie pe orizontala.

In alegerea ucenicilor, Isus Hristos demonstreaza inca o data ca El a venit in lume sa ierte, sa aduca pacea, sa uneasca si sa iubeasca pe orice om.

Simon Zilotul – face parte din echipa lui Isus, inainte sa-l cunoasca pe Isus, Simon avea datoria de ai elimina pe cei ce colaborau cu romanii, asa zisii tradatori de propriul neam

 Matei vamesul- face parte si el din echipa lui Isus, inainte sa-l cunoasca pe Isus muncea ca vames, cu alte cuvinte era un evreu care colabora cu romanii, jupuidu-si fratii (tradator de neam) cu darile care trebuiau sa le dea statului in aceea vreme.

Iar acum lumea putea sa-i vada impreuna cu Isus.

-pe samaritean nu-l intereseaza religia, cultura, imbracamintea, nationalitatea, nu face discriminare. El ofera mila si ajutor celui in nevoie.

 -V33-35 pe Samaritean il costa:

1 timp – cel mai de pret lucru astazi

2 din confortul sau (l-a pus pe catar, si el pe jos, nu doarme la han)

3 bani -2 dinari, doua zile de munca

4 a riscat – s-a oprit pe un drum periculos, reputatie, stima din partea societatii

Intrebarea lui Hristos?

“Care dintre acestia trei ti se pare ca a dat dovada ca este aproapele celui ce cazuse intre talhari? Cel cea si-a facut mila cu el,  a raspuns invatatorul”

Si revenind la intrebarea de la inceput a invatatorului legii, “Ce sa fac ca sa mostenesc viata vesnica?”   Isus arata ca relatia pe orizontala demonstreaza ca exista relatie pe verticala.

Deci asadar teoria fara practica nu eajuta la nimic.

Doamne ajuta-ne sa avem relatie cu Tine, si relatia pe orizontala cu oamenii din jurul nostru va fi un rezultat a trairii noastre zilnice cu Tine.  Amin

 

Daniel  Corjuc  Maranata Udine     19.11.2011