Maranata

Domnul nostru vine

 

Trinitatea;   tri-unitate sau trei-in-unul

 

Trinitatea – compusa din trei persoane unite fara o existenta separata, atat de unite incat formeaza un singur Dumnezeu. Natura divina subzista in trei distinctii – Tatal, Fiul si Duhul Sfant

 

I   Interpretari gresite

-Tri-teismul – exista trei Dumnezei si nu trei persoane intr-o singura divinitate

-Modalismul – Un Dumnezeu in trei moduri de existenta si trei manifestari diferite

-Arianismul – Isus a fost creat, si ca odata El nu a existat, conciliul de la Nicea a condamnat in 325 d.H aceasta interpretare

 

II    Interpretarea corecta

1 Dumnezeu e unul in ce priveste esenta. Cele trei persoane poseda o totalitate a atributelor divine.

Esenta lui Dumnezeu este neimpartita, nu actioneaza independent una de cealalta

 

2 Dumnezeu se manifesta in trei persoane,  fiecare are aceasi esenta ca Dumnezeu si fiecare detine plinatatea lui Dumnezeu Is.48:16 unde Tatal a trimes pe Mesia si pe Duhul pt restaurarea natiunii

-Is.61:1 unde Tatal l-a uns pe Mesia cu Duhul pt a-si indeplinii misiunea, aici se accentueaza egalitatea si unitatea celor trei persoane

-egalitatea se vede si in porunca cum sa botezam Mat.28:18; Lu.1:35 la conceperea lui Isus in fecioara Maria; Lu.3:21,22 la botezul lui Isus; Ioan.14:16; Rom.8:9-11 se afirma ca toti cei trei locuiesc in credincios; 2Cor.13:14 –binecuvantarea peste credinciosi; 1Cor.2:4-8 sau Apoc. 1:4,5

 

3 Cele trei Persoane au relatii distincte,

      Tatal nu este nascut si nu purcede de la nici o alta persoana

      Fiul  este etern nascut din Tatal Ioan.1:18 Nimeni n’a văzut vreodată pe Dumnezeu; singurul Lui Fiu, care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut , Ioan.1:18; 3:16 si 18; 1Ioan.4:9

     Duhul Sfant purcede  (provine) etern de la Tatal si Fiul Ioan.14;26; 16:17

-cuvantul purcede sugereaza relatia trinitara prin care Tatal si Fiul trimit Duhul, fara aspecte de inferioritate

 

4 Cele trei persoane sunt egale in autoritate

-Tatal recunoscut ca autoritar si suveran 1Cor.8:6

-Fiul este recunoscut ca egal cu Tatal in orice privinta Ioan.5:21-23

-Duhul recunoscut ca fiind egal cu Tatal si Fiul  Mat.12:31

 

III    Invatatura Vechiului  Testament,  pasajele care ne lasa sa observam trinitatea

-Gen.1:1   “La inceput Dumnezeu” apare ccuvantul Elohim – forma de plural pt Dumnezeu

-Gen.1:26   “sa facem; nostru”

-Is.48:16; Is.61:1; Is.7:14; Ps.110:1;

-Is.6:8 “pe cine sa trimit si cine va merge pt Noi”

-Gen.3:22 “iata ca omul a ajuns ca unul din Noi cunoscand binele si raul”

-Gen.11:7 “haidem sa ne coboram si sa incurcam limba acolo”

-Osea 1:7 “dar voi avea mila de casa lui Iuda si-I voi izbavi prin Domnul, Dumnezeul lor;

aici apare Domnul – Yahweh   si     Dumnezeu - Elohim

 

 

IV      Invatatura Noului Testament, pasajele care ne lasa sa observam trinitatea

-1Cor.8:6;  - Tatal este numit Dumnezeu

-Ev.1:8-10; - Fiul este numit Dumnezeu

-Fap.5:3,4 – Duhul Sfant este numit Dumnezeu  Deut.6:4

-la botezul lui Isus Mat.3:16,17

-faceti ucenici si botezati-i in numele Tatalui, Fiului si Sfantului Duh Mat.28:19

-In NT apre Cuvantul Theos pt Dumnezeu Tatal si Kyrios pt Domnul cu referire la Dumnezeu Fiul. Deci 1Cor.12:4-6 Acelas Duh…acelas Domn…acelas Dumnezeu care lucreaza totul in toti

-versete trinitare 2Cor.13:14 sau Ef.4:4-6 sau 1Pet.1:2 sau Iuda.20,21

 

1 Dumnezeu Tatal

 

1 Numele lui Dumnezeu

Elohim – in ebr. forma de plural , provine de la numele abreviat El, care inseamna “cel puternic” Gen.1:1; 17:1; 28:3; 35:11; Ios.2:10

Adonai – in ebr. Adhon care inseamna “Domn al tuturor”, apare de 449 de ori in VT si 315 alaturi de Yahweh

Adonai – Domn al tuturor lucrurilor, Suveran

Yahweh – folosit de 6.828 in VT,  numele era scris fara vocale YHWH, traducerea standard americana il traduce cu Iehova.

Majoritatea traducerilor il redau prin Domnul spre a se deosebii de Adonai – “Domn al tutturor”

Yahweh – “Eu sunt cel ce sunt” Ex.3:14; Ioan.6:35; 8:12; 10:9; 11:25; 14:6 prin care pretindea ca este egal cu Yahweh

Nume compuse

-El Shaddai – Dumnezeu Atotputernic;  Gen.17:1

-El Elyon – Dumnezeu cel prea Inalt;  Gen.14:19

-El Olam – Dumnezeul cel vesnic;  Gen.21:33

-Yahweh jireh – Domnul va purta de grija  Gen.22:14

-Yahweh-Nissi – Domnul steagul nostru Ex.17:15

-Yahweh Shalom – Domnul este pace Jud.6:24

-Yahweh – Sabbaot – Domnul ostirilor 1Sam.1:3

-Yahweh Maccaddeshem – Domnul care sfinteste

-Yahweh Tsidkenu – Domnul neprihanirea Noastra

 

2 Dumnezeu Fiul

-Cine neaga eternitatea lui Isus, neaga divinitatea lui Isus.

-Daca dovedim divinitatea lui Isus atunci trebuie sa acceptam eternitatea lui

 

Dovezi biblice privind divinitatea lui Isus

1 Numele Dumnezeu aplicat lui Isus -Ev1.8; „Scaunul Tău de domnie, Dumnezeule, este în veci de veci . Ps.45:6,7; Ioan.20:28- marturia lui Toma; Tit.2:13; Ioan.1:18;

2 Numele Domn aplicat lui Isus – afirmata egalitatea lui Isus cu Yahweh

-Mat.22:44; Rom.10:9 si 13 aici se citeaza din Ioel.2:32; Ev.1:10 scriitorul aplica lui Cristos Ps. 102:24

3 Numele de Fiu de Dumnezeu aplicat lui Isus – evrei au inteles ca Isus se facea deopotriva cu Dumnezeu -Ioan.5:19

-deci prin declaratiile Sale Isus isi lua atributele lui Dumnezeu

-etern – Ioan.1:1;

-omniprezent – Mat.28:20; Ioan.14:23; Ef.3:17; Col.1:27; Ap.3:20

-omnistient – Ioan.2:25; Ioan.4:18; Ioan.16:30; Mat.16:21; 17:22; 20:18,19; 26:1,2

-omnipotent – Mat.28:18; Mar.2:5,7,10; Is.43:25; 55:7

-neschimbator in esenta, imuabil  – Ev.13:8; Mal.3:6; Iac.1:17

-are viata in Sine – Ioan.1:4; 14:6, Ps.36:9; Ier.2:13

 

Dovezi biblice privind eternitatea lui Isus

Noul Testament

-Ioan.1:1 “La inceput era Cuvantul - traducerea originala exista in mod continuu

-Ioan.8:58 “inainte sa se nasca Avraam sunt Eu”  adica Yahweh

-Ev.1:8 ; Col.1:17;

 

Vechiul Testament

-Mica.5:2; Is.9:6 – asta nu inseamna ca Isus este Tatal, dar ca Isus poseda si El titlul de Tata

-Is.6:3-10  se refera la Isus tradus cu Yahweh.

 

Sensul termenului  nascut – intaiul nascut  si singurul nascut

Nascut – arata umanitatea

Intaiul nascut – arata suprematia

Singurul nascut – arata unicitatea

 

1 Cei care neaga divinitatea lui Isus si astfel si trinitatea spun ca termenul nascut il face inferior pe Isus

-Mat.1:20 afirma ca Isus a fost nascut in umanitatea Sa dar nu in divinitatea Sa. Pt ca Mica.5:2 ne spune ca Cristos era Dumnezeu din eternitate

-Ps.2:7; Fap.13:32,33; Rom.1:4 declara ca invierea a aparat calitatea de Fiu de Dumnezeu, nu ca a fost facut Fiu de Dumnezeu, pt ca El este din vesnicie. Deci nascut inseamna in acest context declaratia publica a calitatii de Fiu de Dumnezeu, nici intr-un caz originea.

 

2 Cei care neaga divinitatea lui Isus spun ca termenul intaiul nascut sugereaza un inceput in timp

In cultura VT  fiul cel mare beneficia de portie dubla de mostenire Deut.21:7; privilegii fata de ceilalti frati Gen.27:1-4; tratament preferential Gen. 43:33; respectul celorlalti Gen.37:22.

“Intaiul meu nascut” arata suprematie sau prioritate   Ier.31:9;  Ex.4:22    si este folosit asa cu referire la Cristos.

-Deci in Col.1:18; Ev.1:6; Ps.89:27 ne vorbesc despre intaietatea in toate lucrurile, suprematie, cel maret dintre toti imparatii

 

3 Explicatia corecta a termenului “singurul nascut”-in gr. monogenes  Ioan.1:14 si 18; 3:16;

- 1Ioan.4:9 nu sugereaza un punct de inceput in timp,  ci se refera la faptul ca “Isus ca Fiu de Dumnezeu este unic”, “singurul de acest fel”, “singurul exemplu din categoria sa”

-Unicul Fiu care putea sa explice slava Tatalui, care putea sa-l faca de cunoscut pe Tatal

Nici termenul nascut, intaiul nascut si singurul nascut nu arata venirea in  existenta divina a lui Isus

 

-Pv.22:22-31 22 Domnul m’a făcut cea dintîi dintre lucrările Lui, înaintea celor mai vechi lucrări ale Lui. 23 Eu am fost aşezată din vecinicie, înainte de orice început, înainte de a fi pămîntul. 24 Am fost născută cînd încă nu erau adîncuri, nici izvoare încărcate cu ape; 25 am fost născută înainte de întărirea munţilor, înainte de a fi dealurile, 26 cînd nu era încă nici pămîntul, nici cîmpiile, nici cea dintîi fărîmă din pulberea lumii. 27 Cînd a întocmit Domnul cerurile, eu eram de faţă; cînd a tras o zare pe faţa adîncului, 28 cînd a pironit norii sus, şi cînd au ţîşnit cu putere izvoarele adîncului,
29 cînd a pus un hotar mării, ca apele să nu treacă peste porunca Lui, cînd a pus temeliile pămîntului, 30 eu eram meşterul Lui, la lucru lîngă el, şi în toate zilele eram desfătarea Lui, jucînd neîncetat înaintea Lui, 31 jucînd pe rotocolul pămîntului Său, şi găsindu-mi plăcerea în fiii oamenilor.

ATENTIE! Oare aceste versete ne spun ca Intelepciunea a fost creata?

-in ebr. a crea – bàrà, insa aici nu apare bàrà ci qànàh care apare de 84 de ori in VT si  inseamna a obtine, a dobandii! Deci cea mai corecta traducere ar fi: Tatal a inceput sa directioneze si sa intrebuinteze puterea lucrarii creative a Fiului (Dumnezeu Fiul) in actul de creare a universului.

 

3 Dumnezeu Duhul Sfant

Duhul Sfant este doar o putere, o forta prin care Tatal si Fiul lucreaza sau o persoana distincta?

-exista versete unde Duhul Sfant este plasat intr-o relatie coordonata cu Tatal si Fiul care demonstreaza persoana Duhului Sfant Mat.29:19; 1Cor.12:4-6; 2Cor. 13:14; Ef.4:4-6; 1Pet.1:2

-exista pasaje unde pronumele este de genul masculin atribuit Duhului Sfant “ El – gr.ekeinos” Ioan.14:26; 15:26; 16:13-14. Stiind ca termenul in greaca pt Duh este pneuma la genul neutru

-termenul in gr. paraklètos  atribuit Duhului Sfant, este atribuit in mod obisnuit unei persoane care mangaie , care vine in ajutor Ioan.14:26, 16; 15:26; 16:7

-Duhul Sfant , o persoana cu ratiune-vointa-sentiment

-invata (numai o persoana poate sa faca) Ioan.14:26

-marturiseste Ioan.15:26; Rom.8:16;

-mijloceste si se roaga pt altii Rom.8:26,27

-cerceteaza lucrurile profunde ale lui Dumnezeu 1Cor.2:10,11

-are vointa 1Cor.12:11

-zadarniceste unele planuri Fap.16:6,7

-vorbeste Fap.8:29; 13:2

-se intristeaza Ef.4:30; Is.63:10 “dar ei au fost neascultatori si au intristat pe Duhul Lui cel Sfant”

-versetul controversat 2Cor.3:17 Caci Domnul este Duhul, si unde este Duhul Domnului acolo este slobozenia. Unii comentatori spun ca Pavel foloseste cuvantul Domnul in majoritatea cazurilor cand vorbeste despre Isus. Da, asa este. Insa gramatica si contextul ne spune ca aici Pavel spune “Caci Duhul este Domnul – adica Duhul este si Yahweh”

Martorii lui iehova traduc cuvantul Theos din Ioan.1:1 cu “un Dumnezeu” – adica o simpla fiinta cereasca, bazandu-se pe lipsa articolului hotarat in gr.ho adica –ul

Interesant ca in acest capitol in v 6 si 12 si 13 la fel ca in primul verset,  lipseste articolul hotarat grecesc ho,  insa martorii aici il traduc cu Dumnezeu si nu cu un Dumnezeu ca in primul verset.

-Fap.5:3-5 minciuna lui anania si Safira, cine il minte pe Duhul il mine pe Dumnezeu  “l-ati mintit pe Dumnezeu”

-Ps.139:7,8  David ii atribuie Duhului Sfant omniprezenta

-1Cor.2:10,11 omnisienta atribuita Duhului Sfant

-Ioan.3:5-7 Duhul Sfant transforma viata , numai Dumnezeu poate s-o faca. Deci Duhul Sfant este Dumnezeu

Doua concluzii pe care Scriptura le sustine:

Dumnezeu fiinteaza, se manifesta  in trei Persoane

Fiecare persoana este pe deplin Dumnezeu

 

Exista un singur Dumnezeu. Cele trei Persoane distincte sunt una  in esenta si natura lor de baza . Dumnezeu este o singura Fiinta

-Deut.6:4-5; Ex.15:11; 1Imp.8:60; Is.45:5,6; 1Tim.2:5; Rom.3:30; 1Cor.8:6; Iac.2:19

 

Felul meu de a interpreta Trinitatea pe baza versetelor biblice mai sus amintite:

Daniel Corjuc – Udine ;  Septembrie 2015